P R O J E K T
Załącznik nr 1
do zarządzenia Nr 183/2011
Burmistrza Miasta Dębicy
z dnia 24 października 2011 r.
Program współpracy Gminy Miasto Dębica z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2012 – 2014.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
- Program określa:
1) cel główny i cele szczegółowe programu;
2) zasady współpracy z organizacjami pozarządowy;
3) zakres przedmiotowy programu;
4) formy współpracy z organizacjami pozarządowymi;
5) priorytetowe zadania publiczne realizowane we współpracy z organizacjami
pozarządowymi;
6) okres realizacji programu;
7) sposób realizacji programu;
8) wysokość środków przeznaczonych na realizację programu;
9) sposób oceny realizacji programu;
10) informację o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji;
11) tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert
w otwartych konkursach ofert;
§ 2
- Ilekroć w programie jest mowa o:
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności
pożytku publicznego i o wolontaricie;
2) organizacjach pozarządowych – należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe
i podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy;
3) programie – należy przez to rozumieć program współpracy Gminy Miasto Dębica z
organizacjami pozarządowymi na lata 2012-2014:
4) radzie – należy przez to rozumieć gminną radę działalności pożytku publicznego;
5) konkursie ofert – należy przez to rozumieć otwarty konkurs ofert na realizację zadań
publicznych, o których mowa w art. 11 ustawy;
6) dotacji – należy przez to rozumieć dotację w rozumieniu art. 127 ust. pkt 1 lit. E oraz
art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
7) zadaniach publicznych – należy przez to rozumieć zadania publiczne określone
w przepisach art. 4 ustawy;
8) rozporządzeniu – należy przez to rozumieć rozporządzenie wydane na podstawie
przepisów art. 19 ustawy.
Rozdział 2
Cel główny i cele szczegółowe programu
§ 3
- Celem głównym programu jest kształtowanie demokratycznego ładu społecznego
w środowisku lokalnym, poprzez budowanie partnerstwa między Gminą Miasto Dębica i organizacjami pozarządowymi, a w efekcie skuteczniejsze i efektywniejsze definiowanie potrzeb społecznych oraz ich efektywniejsze zaspokajanie przez wspólną realizację konkretnych zadań publicznych.
- Celami szczegółowymi programu są:
1) umocnienie lokalnych działań, stworzenie warunków do powstania inicjatyw i struktur
funkcjonujących na rzecz społeczności lokalnych;
2) zwiększenie wpływu sektora obywatelskiego na kreowanie polityki społecznej w Gminie
Miasto Dębica:
3) poprawa jakości życia mieszkańców Gminy Miasto Dębica poprzez pełniejsze
zaspokajanie potrzeb społecznych;
4) otwarcie na innowacyjność, konkurencyjność poprzez umożliwienie organizacjom
pozarządowym indywidualnego wystąpienia z ofertą realizacji projektów konkretnych
zadań publicznych, które obecnie prowadzone są przez samorząd,
5) wypracowanie modelu lokalnej współpracy pomiędzy organizacjami pozarządowymi,
a samorządem;
6) efektywne i skuteczne realizowanie zadań publicznych wspólnie z organizacjami
pozarządowymi zgodnie z zasadą subsydiarności;
Rozdział 3
Zakres przedmiotowy współpracy z organizacjami pozarządowymi
§ 4
- Cele programu realizowane są w szczególności przez:
1) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałanie
w celu zharmonizowania tych kierunków;
2) tworzenie aktów prawa miejscowego uwzględniających stanowiska i opinie organizacji
pozarządowych;
3) wsparcie merytoryczne i finansowe działalności organizacji pozarządowych;
4) wymianę wiedzy i doświadczeń w zakresie istniejących potrzeb społecznych w celu ich
zdefiniowania oraz określenia możliwości i sposobu ich wspólnego zaspokojenia;
5) wspólną realizację zadań publicznych;
6) promocję działalności organizacji pozarządowych;
7) rozwój i promocję wolontariatu.
Rozdział 4
Zasady i formy współpracy z organizacjami pozarządowymi
§ 5
1. Program opiera się na sześciu podstawowych zasadach; pomocniczości, suwerenności stron,
partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
2.Współpraca Gminy Miasto Dębica z organizacjami będzie realizowana w następujących
formach:
1) zlecanie organizacjom zadań publicznych poprzez powierzanie lub wspieranie ich
realizacji wraz z udzieleniem dotacji;
2) publikowanie informacji dotyczących podejmowanych działań objętych programem na
stronach internetowych Urzędu Miejskiego w Dębicy i w Biuletynie Informacji
Publicznej;
3) udzielanie pomocy w pozyskiwaniu przez organizacje pozarządowe środków finansowych
z innych źródeł niż budżet Miasta, w tym opiniowanie wniosków o środki z tych źródeł;
4) tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych
z przedstawicieli organizacji i przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej;
5) współdziałanie z Miejską Radą Działalności Pożytku Publicznego w razie jej powołania;
6) udzielanie innych form wsparcia, które mogą obejmować w szczególności:
a) udostępnianie nieodpłatnie lub na warunkach preferencyjnych nieruchomości lub
ich części, niezbędnych organizacjom do prowadzenia działalności związanej z realizacją
zadań publicznych, a także urządzeń technicznych i systemów przekazywania informacji,
b) pomoc w organizacji spotkań i szkoleń, w tym nieodpłatne udostępnianie sal w obiektach
gminnych i innych niezbędnych urządzeń.
§ 6
- Zlecanie realizacji zadań publicznych jako zadań zleconych ma formę powierzenia wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub wspierania wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
- Wspieranie oraz powierzanie, o których mowa w ust. 1, odbywa się po przeprowadzeniu konkursu ofert, chyba, że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecenia.
- Organizacje pozarządowe mogą z własnej inicjatywy złożyć wniosek o realizację zadania publicznego, na zasadach przewidzianych w ustawie.
Rozdział 5
Priorytetowe zadania publiczne
§ 7
1. Program współpracy z organizacjami obejmuje zadania publiczne w sferach, o których mowa
w art. 4 ustawy ze szczególnym uwzględnieniem;:
1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz
wyrównywania szans tych rodzin i osób,
2) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
3) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym,
4) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,
5) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu,
6) wypoczynku dzieci i młodzieży,
7) nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania,
8) turystyki i krajoznawstwa,
9) porządku i bezpieczeństwa publicznego,
10) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości,
11) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz
rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
12) promocji i organizacji wolontariatu,
13) działalności na rzecz organizacji pozarządowych i innych podmiotów w zakresie
określonym w art. 4 ust. 1 ustawy.
Rozdział 6
Okres i sposób realizacji programu
§ 8
- Program ma charakter wieloletni i obowiązuje w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2014 r.
- Podmiotami uczestniczącymi w realizacji programu są:
1) Rada Miejska – uchwalająca program współpracy, jako organ stanowiący i kontrolny
Gminy,
2) Burmistrz Miasta – realizujący program współpracy, jako organ wykonawczy,
3) Organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego
w zakresie odpowiadającym zadaniom Gminy.
3. Burmistrz Miasta prowadzi bezpośrednią współpracę z organizacjami pozarządowymi
i innymi podmiotami, która w szczególności polega na:
1) przygotowaniu specyfikacji celem przeprowadzenia otwartych konkursów ofert;
2) sporządzaniu sprawozdań z finansowej i pozafinansowej współpracy;
3) podejmowaniu i prowadzeniu bieżącej współpracy z podmiotami statutowo
prowadzącymi działalność pożytku publicznego;
4) udziale swoich przedstawicieli w spotkaniach i szkoleniach dotyczących wzajemnej
współpracy.
Rozdział 7
Wysokość środków przeznaczonych na realizację programu
§ 9
1. Wysokość środków przeznaczona na realizację programu będzie określana w uchwałach
budżetowych Miasta na poszczególne lata realizacji programu.
2. Środki przeznaczone na realizację programu mogą być zwiększane, w przypadku
złożenia przez organizacje pozarządowe lub inne podmioty z własnej inicjatywy ofert
na realizację zadań publicznych w trakcie roku budżetowego, których celowość
realizacji zostanie uznana przez Burmistrza Miasta i Radę Miejską.
Rozdział 8
Sposób oceny realizacji programu
§ 10
1. Miernikami efektywności realizacji programu są w szczególności informacje dotyczące:
1) liczby podmiotów podejmujących działania publiczne na rzecz lokalnej społeczności
we współpracy z Gminą;
2) liczby ogłoszonych przez Gminę otwartych konkursów ofert na realizację zadań
publicznych;
3) liczby ofert złożonych do konkursów;
4) liczby podmiotów, które zwróciły się do Gminy o wsparcie lub powierzenie realizacji
zadań publicznych, z pominięciem konkursów ofert (art.19a ustawy);
5) liczby podmiotów, które otrzymały dofinansowanie;
6) liczby zadań publicznych, dofinansowanych w ramach programu;
7) liczby skonsultowanych z podmiotami uprawnionymi projektów aktów prawnych;
8) liczby podmiotów biorących udział w konsultacjach;
9) wysokości środków finansowych przeznaczonych z budżetu na realizację zadań
publicznych;
10) liczby zawartych umów i liczby umów rozwiązanych,
11) liczby wspólnych przedsięwzięć podejmowanych przez podmioty i Gminę.
2. W terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku realizacji programu zostanie przedłożone
Radzie Miejskiej sprawozdanie z realizacji programu, które ogłoszone zostanie również
w Biuletynie Informacji Publicznej.
Rozdział 9
Sposób tworzenia programu i przebieg konsultacji
§ 11
1. Prace nad przygotowaniem programu prowadzi Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu
Miejskiego w Dębicy.
2. Przygotowanie programu obejmuje realizację następujących działań:
1) opracowanie projektu programu z uwzględnieniem propozycji zgłoszonych na
spotkaniach przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów,
2) skierowanie projektu programu do konsultacji poprzez ogłoszenie w Biuletynie
Informacji Publicznej i na stronie internetowej Urzędu Miejskiego,
3) rozpatrzenie opinii, uwag i propozycji złożonych przez organizacje pozarządowe i inne
podmioty podczas konsultacji,
4) przedłożenie Radzie Miejskiej projektu uchwały w sprawie przyjęcia programu wraz ze
sprawozdaniem z przeprowadzonych konsultacji.
Rozdział 10
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
§ 12
1. W celu opiniowania ofert składanych w ogłoszonych otwartych konkursach ofert na
wykonanie zadań publicznych w danym obszarze, wynikającym z programu, Burmistrz
Miasta każdorazowo powołuje komisję konkursową w składzie 3-9 osób,
2. W skład komisji wchodzą przedstawiciele Burmistrza Miasta i organizacji pozarządowych
oraz innych podmiotów z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub
inne podmioty biorące udział w danym konkursie.
3. Przedstawicieli organizacji pozarządowych do pracy w komisji konkursowej wyznacza
Burmistrz Miasta spośród osób zgłoszonych przez poszczególne organizacje.
4. Do składu komisji mogą zostać powołane także, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy
5. Komisja obraduje na posiedzeniach zamkniętych, bez udziału oferentów.
6. Uczestnictwo w pracach komisji jest nieodpłatne.
§ 13
1. Członkowie komisji podczas rozpatrywania oferty:
1) oceniają jej poprawność formalną,
2) oceniają zgodność proponowanego w ofercie sposobu realizacji zadania z wymogami
i warunkami zawartymi w ogłoszeniu o otwartym konkursie ofert,
3) dokonują jej oceny według kryteriów przyjętych w ogłoszeniu o otwartym konkursie
ofert.
§ 14
- Oferty złożone po wyznaczonym terminie nie podlegają ocenie.
- Oferty złożone w terminie podlegają ocenie formalnej, przez co rozumie się weryfikację
kompletności oferty z punktu widzenia wymogów wynikających z ustawy i z rozporządzenia oraz zawartych w ogłoszeniu o otwartym konkursie ofert.
- Poprawne formalnie i złożone w terminie oferty podlegają ocenie z punktu widzenia zgodności proponowanego w ofercie sposobu realizacji zadania z wymogami zawartymi w ogłoszeniu o otwartym konkursie ofert.
- Oferty niezgodne z wymogami dotyczącymi sposobu realizacji zadania publicznego zawartymi w ogłoszeniu o otwartym konkursie ofert, w tym oferty obejmujące realizację zadania niewskazanego w ogłoszeniu lub oferty niespełniające warunków realizacji zadania wskazanych w ogłoszeniu nie podlegają dalszej ocenie.
§ 15
1. Oferty spełniające wymogi dotyczące sposobu realizacji zadania publicznego podlegają
ocenie merytorycznej dokonywanej przez komisję konkursową.
2. Członkowie komisji konkursowej podczas oceny ofert:
1) oceniają możliwość realizacji zadania publicznego przez organizację pozarządową,
2) oceniają przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania publicznego, w tym
w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania,
3) oceniają proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale
których organizacja pozarządowa będzie realizować zadanie publiczne,
4) uwzględniają planowany przez organizację pozarządową udział środków finansowych
własnych lub pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego,
5) uwzględniają planowany przez organizację pozarządową wkład rzeczowy, osobowy,
w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków,
6) uwzględniają analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku
organizacji pozarządowych, które w latach poprzednich realizowały zlecone
zadania publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia
otrzymanych na ten cel środków.
3. Komisja proponuje podział środków finansowych przeznaczonych na realizację zadania
pomiędzy poszczególne oferty, biorąc pod uwagę wyniki ich oceny.
4. Na podstawie dokonanej oceny komisja sporządza protokół z oceny ofert i przekazuje go
Burmistrzowi Miasta.
5. Ostatecznego wyboru ofert, wraz z podjęciem decyzji o wysokości kwoty przyznanej
dotacji, dokonuje Burmistrz Miasta.
6. W otwartym konkursie ofert może być wybrana więcej niż jedna oferta.
Rozdział 11
Postanowienia końcowe
§ 16
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym programie zastosowanie mają przepisy o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawy o finansach publicznych, ustawy
Prawo zamówień publicznych i Kodeksu Cywilnego.