<< powrót na stronę główną dziś jest: 29.04.2024 r.  
 


20.03.2012 - Gryfy dla najlepszych, oklaski dla wszystkich
    Aktualnie przeglądasz: Aktualności

Nowy, całkowicie inny nadzór pedagogiczny
07-12-2009

W sali sesyjnej Urzędu Miejskiego 2 grudnia 2009r. odbyła się konferencja na temat: „Nowy nadzór – nowe wyzwania” prowadzona przez dra Stefana Wlazło – adiunkta Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, autora 152 publikacji, w tym 19 książek, „ojca” nadzoru pedagogicznego.

Podczas konferencji omówiono następujące zagadnienia:

1.   Ewaluacja, jako strategia rozwoju

2.   Profil jakości pracy w oparciu o wymagania – efekty a procesy

3.   Wskaźniki wewnątrzszkolne i źródła

4.   Rola dyrektora w nowym nadzorze

W konferencji uczestniczyli wszyscy dyrektorzy i wicedyrektorzy placówek edukacyjnych w naszym mieście, wizytatorzy, przedstawiciele PCEN-u., władze miasta. 8 listopada 2009r. weszło w życie rozporządzenie o nowym nadzorze pedagogicznym. Co to jest „nadzór pedagogiczny?”

W kluczowym dla rozumienia pojęcia nadzoru pedagogicznego art.33 ust.1 ustawy o systemie oświaty, do którego odwołują się kolejne rozporządzenia, zapisano:

Nadzór pedagogiczny polega na:

Ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół, placówek i nauczycieli

Analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,

Udzielaniu pomocy szkołom, placówkom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

Inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych.

Nowy nadzór pedagogiczny jest rewolucyjną zmianą w stosunku do dotychczasowej tradycji w polskim systemie edukacji. Określany jest jako nadzór jakościowy, ponieważ jego celem jest pozyskiwanie informacji, jak uczeń rozwija się w szkole. Główną zmianą nowej formuły systemu nadzoru pedagogicznego jest dokonywanie analizy i oceny jakości działalności edukacyjnej przedszkoli i szkół poprzez ewaluację zewnętrzną i wewnętrzną. Będzie ona przeprowadzana w czterech obszarach obejmujących: efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek, procesy zachodzące w szkole/placówce służąc jej rozwojowi, funkcjonowanie szkoły/placówki w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy z rodzicami uczniów, zarządzanie szkołą/placówką.

W nowym nadzorze pedagogicznym znamienna rola i funkcja przypada dyrektorowi szkoły, czy przedszkola. Dyrektorzy mieli możliwość wysłuchać  wykładu, ale co najważniejsze-  podczas ćwiczeń praktycznych - przekładać teorię na działania praktyczne.

 Za organizację konferencji odpowiedzialna była Elżbieta  Rutkowska – Starszy Specjalista do Spraw Organizacji i Rozwoju Miejskich Placówek.


Fot. Ewa Podolska

 


 
(C) 1990-2010 Urząd Miejski w Dębicy - Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone - kontakt do obsługi technicznej