W sali sesyjnej Urzędu Miejskiego 2 grudnia 2009r. odbyła się konferencja na temat: „Nowy nadzór – nowe wyzwania” prowadzona przez dra Stefana Wlazło – adiunkta Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, autora 152 publikacji, w tym 19 książek, „ojca” nadzoru pedagogicznego.
Podczas konferencji omówiono następujące zagadnienia:
1. Ewaluacja, jako strategia rozwoju
2. Profil jakości pracy w oparciu o wymagania – efekty a procesy
3. Wskaźniki wewnątrzszkolne i źródła
4. Rola dyrektora w nowym nadzorze
W konferencji uczestniczyli wszyscy dyrektorzy i wicedyrektorzy placówek edukacyjnych w naszym mieście, wizytatorzy, przedstawiciele PCEN-u., władze miasta. 8 listopada 2009r. weszło w życie rozporządzenie o nowym nadzorze pedagogicznym. Co to jest „nadzór pedagogiczny?”
W kluczowym dla rozumienia pojęcia nadzoru pedagogicznego art.33 ust.1 ustawy o systemie oświaty, do którego odwołują się kolejne rozporządzenia, zapisano:
Nadzór pedagogiczny polega na:
Ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół, placówek i nauczycieli
Analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,
Udzielaniu pomocy szkołom, placówkom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
Inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych.
Nowy nadzór pedagogiczny jest rewolucyjną zmianą w stosunku do dotychczasowej tradycji w polskim systemie edukacji. Określany jest jako nadzór jakościowy, ponieważ jego celem jest pozyskiwanie informacji, jak uczeń rozwija się w szkole. Główną zmianą nowej formuły systemu nadzoru pedagogicznego jest dokonywanie analizy i oceny jakości działalności edukacyjnej przedszkoli i szkół poprzez ewaluację zewnętrzną i wewnętrzną. Będzie ona przeprowadzana w czterech obszarach obejmujących: efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek, procesy zachodzące w szkole/placówce służąc jej rozwojowi, funkcjonowanie szkoły/placówki w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy z rodzicami uczniów, zarządzanie szkołą/placówką.
W nowym nadzorze pedagogicznym znamienna rola i funkcja przypada dyrektorowi szkoły, czy przedszkola. Dyrektorzy mieli możliwość wysłuchać wykładu, ale co najważniejsze- podczas ćwiczeń praktycznych - przekładać teorię na działania praktyczne.
Za organizację konferencji odpowiedzialna była Elżbieta Rutkowska – Starszy Specjalista do Spraw Organizacji i Rozwoju Miejskich Placówek.