Muzeum Regionalne w Dębicy organizuje warsztaty dla dzieci i młodzieży szkolnej. Zajęcia rozpoczną się 1 kwietnia br.
- Istotnym warunkiem edukacji jest oparcie jej na prezentacji tematycznych zbiorów muzealnych – mówi Jacek Dymitrowski, dyrektor Muzeum Regionalnego. - Nauczanie zyskuje w ten sposób materialne świadectwo, obrazujące określoną rzeczywistość. Lekcja muzealna, realizowana w oparciu o wybraną ekspozycje muzealną, stanowi integralną cześć programowych zajęć szkolnych na określony temat. Prowadzone zajęcia realizują treści programowe z przedmiotów takich jak historia, język polski, wiedza o sztuce, muzyka, oraz plastyka dla poszczególnych poziomów edukacyjnych.
Formą wspomagają przekaz informacji są proponowane przez muzeum Warsztaty Plastyczne umożliwiające wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce lub prowokując uczestników do zajęcia aktywnej postawy wobec proponowanych treści. Ponadto stwarzają możliwość samodzielnej interpretacji i poszukiwań na podstawie stawianych zadań.
Zajęcia zapewniając bliski, żywy kontakt z eksponatami muzealnymi, w ciekawy i kreatywny sposób wprowadzają dzieci w świat trudnych pojęć z najróżniejszych dziedzin humanistyki, w nawiązaniu do współczesnego języka sztuki. Pobudzają wyobraźnię twórczą, uczą kontaktu z rówieśnikami i samodzielnego myślenia.
Warsztaty towarzyszące ekspozycjom muzealnym:
Ekspozycja:
„HISTORIA GARNIZONU DĘBICKIEGO”
1.Kamuflaż.
Czemu służy? Jak wykorzystywany jest w wojsku? Czyli o złudzeniach optycznych, i o tym co malarze impresjoniści mają wspólnego z wojskowym kamuflażem.
Zadania dla uczestników:
- Zaprojektuj mundur miejski, pozwalający ukryć się żołnierzowi w tkance miasta.
- Analiza elementów i kolorystyki terenu otaczającego muzeum i zaprojektowanie munduru, pozwalającego zakamuflować się w parku muzealnym.
2.Symbolika kolorów
Co znaczy kolor w wojsku? Heraldyka i symbolika barw. czemu służy przekładanie kolorów na graficzny znak? Analiza flagi, proporców, barw pułkowych formacji dębickich pod kontem symboliki barw wojskowych.
- Kodowanie pejzażu za pomocą graficznych symboli barw.
- Stwórz własny graficzny kod uwzględniając już istniejącą symbolikę np. rozbudowując paletę kolorystyczną o nowe barwy(dopełniające). Jak można by zakodować inne kolory za pomocą graficznego znaku
- Jak powstaje kolor? co to znaczy ze kolory są ciepłe lub zimne, które dostrzegamy najszybciej, jakie znaczenia kulturowe mogą się z nimi wiązać? Co te same kolory znaczą w różnych kulturach ?
Analiza stroju kolegów pod kątem komunikowania jakiś informacji. ( np. o charakterze danej osoby).
Warsztaty związane z tą ekspozycją rozpoczynają się 1 kwietnia 2009 roku i będą stałe.
Ekspozycja:
„ DZIADEK I WNUK”
[Robert Berger i Krzysztof Penderecki]
- Czy muzyka opisuje świat? Czy muzyka coś przedstawia? Jak możemy wyobrazić sobie muzykę- tworzymy własny zapis partytury, na podstawie wysłuchanego utworu K. Pendereckiego
- Co to jest sonoryzm ? Poszukiwania dźwięków w otoczeniu. Jak inaczej zapisać dźwięk? Tworzymy graficzne zamienniki nut.
- Czy dźwięk ma kolor? Synestezja sztuk i próby tworzenia teorii na temat przekładania dźwięków na barwy. Przykłady malarstwa W.Kandinskiego i partytury K. Pendereckiego
To zajęcia, które przybliżą dzieciom świat muzyki - najbardziej nieuchwytnej i ulotnej ze wszystkich sztuk. Proponujemy niekonwencjonalną formułę oswajania uczniów z muzyką Krzysztofa Pendereckiego.
Warsztaty związane z tą ekspozycją rozpoczynają się 1 kwietnia 2009 roku i będą trwały tylko do 10 czerwca 2009 roku
Warsztaty muzealne to propozycja skierowana dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów.
Czas jednego warsztatu ok.: 2.5h (w zależności od tematu i grupy uczestników)
Zajęcia odbywają od wtorku do piątku po uprzedniej rezerwacji.
Prosimy o potwierdzenie udziału w warsztatach co najmniej z 2 dniowym wyprzedzeniem
REZERWACJA:
Tel.014 683 74 28
Zajęcia prowadzi artysta plastyk Anna Pasek
Cena warsztatów: 4 zł od uczestnika - opłata obejmuje koszty materiałów dydaktycznych, pomocy plastycznych, biletów i oprowadzania)