Miasto Dębica włączyło się do koordynowanej przez Ministerstwo Środowiska kampanii Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu oraz Europejski Dzień bez Samochodu. Tegoroczna kampania przebiegać będzie pod hasłem: Wybierz wygodną alternatywę! Nie zamykaj się w samochodzie!
W ramach akcji w naszym mieście odbędzie się cykl imprez poświęconych problematyce transportu, ochrony środowiska i komunikacji rowerowej: m. in. konkurs fotograficzny „Rowerowe wędrówki rodzinne po Ziemi Dębickiej” oraz konkurs plastyczny „Ekologiczny podróżnik”, a także lekcje wychowania komunikacyjnego dla najmłodszych. Wszystkich chętnych zapraszamy serdecznie do udziału! Dla laureatów konkursów przewidziano atrakcyjne nagrody!
Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu to największa ogólnoeuropejska inicjatywa poświęcona zrównoważonemu transportowi miejskiemu- jest organizowana co roku w dniach 16 -22 września - w Europie od 1998 r., w Polsce od 2004 r. Stanowi doskonałą okazję do zwiększania świadomości ekologicznej Europejczyków w zakresie szkodliwego wpływu samochodów osobowych na środowisko. Skłania do poszukiwania alternatywnych rozwiązań dotyczących transportu, do próby zmiany postaw wobec nadmiernej eksploatacji aut. Ma pokazać szkodliwość zanieczyszczeń, hałasu i zbyt dużego natężenia ruchu wynikającego z nadużywania samochodu jako indywidualnego środka transportu w centrum miasta. Kulminacją Tygodnia Zrównoważonego Transportu, która przypada na 22 września, jest Europejski Dzień bez Samochodu.
Kampania skupia się głównie na trzech zadaniach:
ü zachęceniu jak największej liczby osób do używania alternatywnych form transportu takich jak komunikacja publiczna, piesza lub rowerowa
ü zwiększeniu świadomości oraz informowaniu o związanych z masową motoryzacją negatywnych konsekwencjach dla jakości życia
ü pokazaniu miasta bardziej przyjaznego mieszkańcom
Kampania Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu stwarza okazję do promocji miasta jako miejsca przyjaznego środowisku naturalnemu oraz do poprawy życia mieszkańców i zwiększenia atrakcyjności miasta. To także sposobność dla mieszkańców do pokazania swojej troski o sprawy jakości życia i zaangażowania w działania na rzecz wspólnego dobra, jakim jest miejsce, w którym żyją na co dzień.
Ogólnym celem kampanii jest kształtowanie proekologicznych wzorców zachowań oraz popularyzacja transportu miejskiego przyjaznego środowisku.